6 belangrijkste Hackathon inzichten die je innovatie trajecten kunnen verbeteren!

6 belangrijkste Hackathon inzichten die je innovatie trajecten kunnen verbeteren!

Hackathons worden steeds vaker gehouden in de zorgsector vanwege hun positieve effecten op innovatietrajecten! Ik heb zelf ervaren welke positieve effecten een hackathon heeft t.o.v. reguliere innovatie trajecten. Begin april heb ik namelijk samen met 4 andere innovators de eerste landelijke hackathon georganiseerd in de verstandelijke gehandicaptenzorg. 35 zorgorganisaties door het hele land (van Limburg tot Groningen) deden van 9-13 april mee aan de hackathon, en hebben zich een 99 uur lang ingezet om met behulp van technologie het leven van mensen met een verstandelijke beperking te verbeteren. De belangrijkste inzichten zal ik hieronder met je delen

1. Tijdsdruk zorgt voor sneller resultaat !

Tijdens innovatie trajecten merk ik veelal dat 50% van de tijd besteden wordt aan overleggen en beschrijven. Hierdoor zie je dat de energie van medewerkers omlaag duikt en prioriteiten verlegt worden. In een hackathon presteer je onder tijdsdruk: Je werkt met een deadline. Hierdoor besteed je minder tijd aan praten en ga je sneller over tot actie. Je hakt knopen sneller door, behoudt een positieve flow en toetst sneller je aannames. Deelnemende teams gaven regelmatig terug dat ze nog nooit zo snel van problemen tot concrete oplossingen gegaan zijn. Zorg dus dat je tijdens je innovatie traject tijdsdruk inbouwt, waardoor je gepusht word om keuzes te maken en tot actie over te gaan. Start met innovatie challenges!

2. Investeer in het juiste team

Casper Smeets van Rockstart beschreef een keer treffend; “Het succes van startups zit hem niet in het idee, maar in de samenstelling van het team”. Iets wat we binnen zorgorganisaties nog moeten leren. Hoe vaak worden de ‘usual suspects’ bij elkaar geraapt in een kamer om wat innovatiefs te brainstormen? En, hoevaak blijkt na uren te brainstormen dat je oplossing toch wat aspecten mist om werkelijk succesvol te zijn? Door kritisch te zijn wie er een positie krijg in je innovatieteam, verhoog je de kwaliteit van de opbrengsten. En bovendien: hoe diverser je team, hoe gevarieerder de oplossingen. Zorg ervoor dat je naast client, medewerkers en eventueel verwanten ook UX designers, programmeurs en financiële of commerciële helden toevoegt. Zo zorg je ervoor dat je oplossingen niet alleen innovatief zijn, maar ook financieel duurzaam en maakbaar!

“We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them”

3. Kill je aannames en ga op zoek naar problemen!

Een van de grootste kwaliteiten en tegelijkertijd valkuilen van een zorgmedewerker is zijn empathie. Hoe goed hij ook is in het aanvoelen wat goed voor de ander is: als het aankomt op onderzoek zit dit hem in de weg. Je zal namelijk nooit precies weten welk probleem de ander heeft, tenzij je het de zorggebruiker vraagt. Kill daarom je aannames en ga op pad. Interview je zorggebruikers en maak een overzicht van zijn belangrijkste problemen. Hoe je daarachter komt? Door te vragen naar zijn (dagelijkse) doelen in het leven. En belangrijker, wat hem daarin hindert? De die dingen zijn de problemen waarvoor je een innovatieve oplossing gaat bedenken. Door zo goed mogelijk te onderzoeken wat precies het probleem is, krijg je inzicht in het belang en verhouding tussen zijn problemen en doelen in het leven. En dat geeft de meeste aanwijzingen voor oplossingen!

“If I had an hour to solve a problem I’d spend 55 minutes thinking about the problem and 5 minutes thinking about solutions.”

4. Toets ideeën vaak en veel

Het is heel belangrijk om tijdens innovatietrajecten je ideeen regelmatig te toetsen met de zorggebruiker. Want ideeën hebben geen enkele waarde tenzij het het probleem oplost van de zorggebruiker. Door ideeën direct te toetsen bij de gebruiker, leer je sneller wat werkt en wat niet. Moet je hiervoor dure producten bouwen of apps bouwen? Nee, het gaat erom dat je bij de zorggebruiker kunt toetsen of je idee/ concept iets oplost of verfijning nodig heeft. Een lego bouwsel, schets op papier of knop op een website kan al voldoende informatie geven of je op de goede weg bent! Door je concept zo vaak mogelijk te toetsen, blijf je dicht bij de zorggebruiker en leer je snel wat iets oplost en wat niet.

5. Hou focus op je Business model!

De afgelopen jaren heb ik in de zorg tientallen innovatieve ‘subsidie’ producten op de markt zien komen die binnen een paar jaar weer verdwenen zijn. Als je denkt dat je er bent met een innovatief product, kom je bedrogen uit. Als je bestudeerd wat bedrijven als Netflix, Uber en AirBnB succesvol heeft gemaakt, dan heeft dit voor 90% te maken met hun business model. Ze hebben de business modellen van hun concurrenten bestudeerd en verbeterd op cruciale punten! Hierdoor wisten zij problemen van hun concurrenten om te zetten in kansen voor hun eigen diensten. Zo heeft Netflix van de illegale downloaders en binge-watchers potentiële klanten gemaakt. Want Netflix was de legale en makkelijkere manier om onbeperkt series te kijken zonder reclame. Terwijl andere platformen zich destijds vooral richtten op het verbieden van illegale downloadsites, zag Netflix een nieuwe markt opkomen. Daarom is het belangrijk tijdens je innovatie trajecten dat je je verdiept in het business model van je nieuwe innovatie. Wie gaat ervoor willen betalen en hoe gaan we de waarde leveren? Wie heb ik daarvoor nodig en wat moet ik daarvoor doen? Tip: gebruik het ‘Business Model Canvas’, om met post-its je business model te vullen en te verbeteren.

6. Fun makes it run

Tijd voor een persoonlijke vraag: Als je terugkijkt op recente door jou geïnitieerde innovatie trajecten, hoeveel trajecten hebben je daarvan continu energie gegeven? Vele mensen zullen weinig trajecten kunnen noemen op deze vraag. Omdat zij hun energie vooral stoppen in het overtuigen en overhalen van mensen om te blijven investeren in het nieuwe idee/ concept. Zonde! Wat ik terugkreeg vanuit onze hackathon is dat mensen het niet als werk zagen, maar meer als hobby. Ze gingen snachts door en hadden enorm veel lol! DUS ZO KAN HET OOK! Je innovatie-traject hoeft niet zwaarmoedig en langdradig te zijn. Zorg voor welverdiende breaks en energizers waarbij je geïnspireerd wordt of heerlijk kan relativeren. Want uiteindelijk gaat iedereen harder rennen als je in een flow zit en het naar je zin hebt!

Wanneer start jij een hackathon in jouw zorg organisatie?

Bovenstaande inzichten kunnen jou toekomstige innovatie trajecten in de zorg een stuk waardevoller en leuker maken. Sowieso zorgen ze voor een welkome afwisseling van snelheid en methodieken om tot nieuwe innovaties te komen. Iets wat voor vele zorg medewerkers nog niet vanzelfsprekend is.

Welk hackathon inzichten wil jij gebruiken in je volgende innovatie traject?