Meer ‘pielen en klooien’ in de zorg !

Meer ‘pielen en klooien’ in de zorg !

Ik weet nog nog goed dat ik met mijn broer op de rand van de stoep zat te vervelen omdat er geen vriendjes buiten waren. Voor ons lagen 2 knijpers die uit elkaar gespat waren, elastiek en een dun perplex plankje. Vanuit die kapotte onderdelen gingen we samen ‘pielen en klooien’ met alle fantasie en creativiteit die we in ons hadden. Na een 10min hadden we zowaar een muizenval gemaakt, en na ombouwen kon het ook nog een pistool worden. Dit was de eerste keer dat ik de meerwaarde van klooien ontdekte!

Hoe vaak kijk jij met een andere blik naar jouw ‘knijpers’?

Misschien zit het in mijn dna, aangezien mijn opa al jarenlang afval bekijkt als bouwstenen en daar de grootste en mooiste modelschepen mee bouwt. Van hem leerde ik dat alles bouwmateriaal is, als je maar weet hoe je het kan bewerken. Hij maakt minuscule scheeps-trappetjes van tandenstokers, en kan dagenlang bezig zijn met lampjes te maken van oude snoepdoosjes. Hij pielt net zo lang totdat hij een manier heeft gevonden om het te bouwen.

Hebben we een volledig beeld op alle bouwstenen van de zorg?

Al decennia lang hebben we een zorgstelsel waar we met dezelfde bouwstenen de zorg vorm geven. We hebben de huisarts als verwijzer naar de juiste artsen, chirurgen om dingen aan ons lijf aan te passen als het ziek is en verzorgende / begeleiders voor mensen die voor langere tijd ondersteuning of zorg nodig hebben. Mensen zijn daarin de belangrijkste en grootste factor als het gaat om de zorg te continueren. Niet voor niets heeft onze minister Hugo de Jonge daarom ook een masterplan gepresenteerd om over 4 jaar 125.000 mensen extra in de zorg te laten werken. Maar door ons zo te focussen op de menselijke bouwsteen, zien we geen andere bouwstenen meer om de zorg slimmer, beter en makkelijker te maken. We leiden al jarenlang aan tunnelvisie. Zoals Henry Ford destijds al zei “Als ik mensen gevraagd had wat ze wilden, hadden ze snellere paarden gewild”. We moeten onze blik dus verruimen en nieuwe manieren aanboren om in te spelen op die wendbare en onvoorspelbare toekomst. Om die nieuwe bouwstenen te zien, zullen we toch (net als mijn opa) meer moeten ‘pielen en klooien’.

We zijn bang voor robots in de zorg, maar maken we van onze medewerkers geen robots ?

Wat we kunnen leren van onze kinderen

Wat valt er op als je kinderen een blokkentoren ziet bouwen. Maken ze plannen, schetsen of haalbaarheidsrapporten? Waarschijnlijk starten ze met 1 blokje en stapelen daar een nieuw blokje bovenop, totdat de toren omvalt. Ze leren dus door kleine stapjes te zetten, fouten te maken en daarvan te leren. Deze manier van ervaringsgericht leren past bij de veranderende wereld van vandaag. Wat namelijk gisteren nieuw was, is vandaag oud. Door kleine stapjes te zetten, fouten te maken en door te ontwikkelen leer je sneller wat wel en niet werkt en blijf je dichter bij het oplossen van het juiste probleem!

Maken jouw kinderen een schets voor hun blokkentoren?

Moet je dan in de zorg pielen en klooien met nieuwe concepten? Nee, de zorg is (in tegenstelling tot de consumenten markt) een sector die enige voorzichtigheid vraagt als het gaat om nieuwe producten of diensten ontwikkelen. Daarom is het belangrijk dat experimenten in een gecontroleerde ruimte gebeuren, waar zorggebruikers niet zomaar blootgesteld worden aan losse experimenten. Maar waar gestructureerd gezocht wordt naar nieuwe oplossingen op bestaande problemen. Met de nieuwe spelregels die onze veranderende wereld nu van ons vraagt. Lean startup is zo’n soort methode waarin je gestructureerd pielt en klooit tot je een succesvol product of dienst hebt.

Lean startup in de zorg?

De lean startup methodiek is ontstaan door het bestuderen van succesvolle startups. Wat zij heel goed deden was namelijk een bestaand probleem oplossen door in hele kleine stapjes iets te bouwen, te testen, en door te ontwikkelen. Op die manier konden ze met minimale investeringen er snel achterkomen waar klanten echt op zitten te wachten en in kleine stapjes daar naartoe werken. Ook bouwden ze vaak iets waar de eindgebruiker echt op zat te wachten omdat ze deel uitmaakte van het ontwikkelproces. Deze manier van gestructureerd ‘pielen en klooien’ past perfect bij deze onzekere tijden om nieuwe bouwstenen te ontdekken. Om doormiddel van de bouw, meet en leer cyclus sneller tot de juiste oplossing te komen! Hieronder leg ik de 3 stappen globaal uit:

Bouwen: Omdat de wereld sneller veranderd dan het weer, is het belangrijk om nieuwe ideeën in een korte tijd te ontwikkelen. Ontwikkeltrajecten van 2 jaar worden namelijk door de tijd ingehaald. In de lean startup methodologie hebben we het dan ook wel over het bouwen van een MVP (Minimal Viable Product). Je wil namelijk met minimale middelen zo snel mogelijk erachter komen of je idee ook echt werkt bij de eindgebruikers. Doordat je weet dat je idee #nooitaf zal zijn (dus altijd in ontwikkeling) verdoe je je tijd dus ook niet aan het volledig uitschrijven van je idee. Je bouwt je idee zo ver af dat je het kunt testen bij de eindgebruiker. Doordat je je idee nog niet vast gegoten hebt, kan je nog makkelijk wijzigingen aanbrengen door de feedback van de eindgebruiker. Immers, je hebt ook nog geen grote tijds of financiële investeringen gedaan waardoor je op een veilige manier in snelle stapjes dichter bij de oplossing kan komen.

Meten: Maar hoe weet je dan dat jouw idee goed aansluit bij de eindgebruiker? Doormiddel van zoveel mogelijk te meten! Er zijn talloze manieren om te meten of en hoe jouw idee aanslaat bij de eindgebruiker. In de startup wereld bouwen ze vaak een MVP in de vorm van een knop op een website waarin hun product aangeprezen wordt. Klikken veel mensen erop, dan is hun product blijkbaar interessant genoeg om door te ontwikkelen. Ook wordt er zowel digitaal als offline veel geobserveerd als eindgebruikers het idee gebruiken. Digitaal worden alle stappen die de eindgebruiker doet nauwlettend in de gaten gehouden om te leren hoe de eindgebruiker navigeert, en waar het zich als eerste op richt. Offline wordt er gekeken naar de emoties die geuit worden, alsook de fouten die eindgebruikers maken. Mocht de eindgebruiker een ‘fout’ maken bij jouw idee, is dat direct een aanleiding voor jou om het idee aan te passen zodat het nog beter aansluit bij de eindgebruiker. Dus verzamel alle feedback die klanten bewust en onbewust geven over jou idee!

“Gmail is jarenlang een BETA versie geweest. Hierdoor lieten ze de eindgebruiker meehelpen om Gmail nog beter te maken”

Leren: Nogal vaak zien we dat mensen die iets bedacht hebben er verliefd op worden en dit met hand en tand verdedigen. Helaas leidt dit altijd tot een flop. Het is goed om doorzettingsvermogen te hebben, maar slecht om anderen te negeren. Bedenk, het is de eindgebruiker degene die bepaalt of jouw idee ook daadwerkelijk een goed idee is toch? In de startup wereld wordt er gezegd “degene die het snelst leert, wint”. Dus leer van alle informatie die de eindgebruiker je geeft over jouw idee/ concept en bouw daarmee je idee uit tot iets waar de patiënt steeds meer aan heeft!

Wanneer begin jij met ‘Probleren’?

Als we in de zorg mee willen bewegen met de snelle veranderende wereld, zullen we flexibeler moeten worden en dus sneller moeten leren van fouten. Geen jarenlange trajecten met dure subsidies om een dik boekwerk op te leveren, maar direct beginnen met kleine stapjes proberen, daarvan leren en weer verder ontwikkelen. Met de bouw, meet en leer cyclus methode van Lean startup heb je een goede structuur verantwoordt te ‘pielen en klooien’.

Dit is ook de reden waarom we de Lean startup methodiek gebruiken in de VG Hackathon (www.vghackathon.nl) die ik samen met Suzanne Verheijden, Bart Rijgersberg, Sanneke Langendoen en anderen organiseer. Van 9-13 april 2018 gaan 31 organisaties in de verstandelijk gehandicaptenzorg een week lang gestructureerd ‘pielen en klooien’ om bestaande problemen op te lossen in een korte tijd! Nu al hoor ik positieve geluiden van organisaties die aangeven dit na de hackathon ook te willen gebruiken. Omdat ze inzien dat deze manier van ‘probleren’ minder geld kost, sneller resultaat oplevert en betere oplossingen geeft!

Durf jij je plannen aan de kant te schuiven om te starten met ‘pielen en klooien’ in de zorg?