Start het nieuwe jaar met slechte ideeën!

Start het nieuwe jaar met slechte ideeën!

Ken je dat gevoel dat je een heel goed idee hebt, maar je baas het niet begrijpt? Vaak proberen we de baas te overtuigen van de meerwaarde die het kan hebben. En als dit dan niet lukt beklagen we onszelf bij collega’s dat de organisatie niet openstaat voor vernieuwing. Maar eigenlijk ben je zelf verantwoordelijk voor het niet laten slagen van jouw goede idee. Want zodra je verblind bent van liefde voor jouw top idee, heb je je oogkleppen op voor alle feedback van buitenaf. Daarom is het beter te starten met slechte ideeën omdat het je belangrijke voordelen geeft in het ontwikkelen van een goed idee! Hieronder beschrijf ik de belangrijkste voordelen:

1. Je kan je slechte idee gebruiken als gespreksstarter.

Meestal ontstaat een idee vanuit een bepaalde behoefte of urgentie. Want als de situatie prima is zoals hij is, voel je ook geen noodzaak om het te veranderen toch? Zorg er daarom voor dat je je vooral verdiept in WAAROM je er een idee over wilt ontwikkelen? Is er meer uit de werksituatie te halen, of los je een belangrijk probleem op? Deel samen met je slechte idee vooral de WAAROM met zoveel mogelijk mensen, om zo te toetsen of andere mensen deze noodzaak ook delen. Als niemand de noodzaak deelt, weet je genoeg en hoef je sowieso geen tijd te besteden aan het ontwikkelen van het idee. Je slechte idee is dus een gespreksstarter waardoor je in gesprek kan met zoveel mogelijk mensen in de organisatie. Want zeg nou zelf, Je wilt iemand toch op zijn minst aanhoren als hij zegt een echt heel, heel, heeeel slecht idee te hebben?!

2. Je kan kijken wat blijft plakken?

Als je een slecht idee hebt, sta jezelf nog het meeste open om te leren van de mensen met wie je spreekt. Want je zal niet direct in de weerstand schieten als iemand je slechte idee afbrandt met allerlei argumenten. Bedrijven zoals Twitter en Paypal hebben beide een grote wijziging aangebracht in hun idee, toen bleek dat de feedback die ze kregen niet strookte met hun oorspronkelijke idee. Dus als je niet gehinderd bent door blindmakende liefde voor het idee, kan je samen met de ander snel op verkenning welke aspecten van het idee heel slecht zijn en waarom? Ook leer je veel over de manieren waarop die ander omgaat met de situatie die jij zo graag wilt verbeteren. Je kan dus samen makkelijk en effectief beoordelen welke elementen je van het idee moet slopen en welke blijven plakken.

3. Je word niet gehinderd door “Ja maar”

De meeste gehoorde dooddoener in de wereld is de welbekende “Ja, maar….”. En het lijkt wel dat hoe meer je overtuigd bent van jouw idee, des te meer Jamaaren er rondzingen als je in gesprek gaat. Maar hoeveel Jamaaren denk je dat er komen zodra jij komt met het slechtste idee ooit voor een belangrijk probleem? Ik ben stellig overtuigd dat dat er 0 zijn. Collega’s zullen in de rij staan om je te vertellen waar het aan schort of wat wel zou werken als je het idee aanpast. Kortom i.p.v. weerstand zal je betrokkenheid krijgen rondom de situatie en vele andere ideeën toegeworpen krijgen die je kan gebruiken ter aanscherping van het idee. Bijkomend voordeel is dat je ook direct weet welke mensen je mogelijk later nog kan vragen om mee te helpen aan het realiseren van het nieuwe idee. Immers zijn zij ook een stukje ‘eigenaar’ geworden van het proces waardoor ze vast openstaan om te helpen.

4. ‘If you make the rules, you own the game’

Als jij de regels van het spel veranderd, beheers je het speelveld wordt er gekscherend wel eens gezegd. Elke organisatie heeft een flink aantal spelregels bedacht om hun bedrijf te leiden. Maar vaak passen vernieuwende, goede ideeën daar niet in omdat het knaagt aan de spelregels/ protocollen die er ooit zijn afgesproken. Dit fenomeen zorgt er vaak voor dat goede ideeën sneuvelen en vernieuwing maar moeilijk de gehele organisatie bereikt. Dus als je een goed idee hebt, weet je vaak van te voren al hoe dit beslissingsproces zal verlopen en hoe kansrijk het zal worden. Hier komt de welbekende “Hebben we al geprobeerd, gaat toch niet lukken” uitspraak vandaan. Reden te meer dus om de spelregels aan te passen en dus alleen nog maar met slechte ideeën (maar goede intenties) te komen. Want zodra je met een slecht idee (maar duidelijke noodzaak) komt, is het speelveld nog open om samen te bepalen onder welke spelregels we dit slechte idee gaan behandelen. Daar zijn nog geen regels of verwachtingen over afgesproken waardoor je de vrije hand hebt. Je hebt dus ineens de touwtjes in handen, omdat je het net even anders doet en dus niet in het reguliere hokje/ verwachting/ protocol valt.

5. Vele slechte ideeën maken vaak 1 goed idee

Als ik een brainstormsessie begeleid vertel ik altijd eerst dat het in de eerste ronde niet belangrijk is om het beste idee te bedenken, maar vooral om je hoofd leeg te schrijven. Ons hoofd zit namelijk altijd al vol met ideeën, associaties en ander gruis, wat belemmerend kan werken als je er druk op zet. Pas als je de eerste braindump gedaan hebt en je via de 2e oefening vanuit een ander perspectief ideeën moet bedenken krijg je vaak betere ideeën. Het combineren van inzichten, ideeën van anderen en nieuwe perspectieven zorgen er namelijk voor dat je andere verbindingen aanmaakt wat leidt tot betere ideeën. Belangrijke innovaties (zoals de Post-it) zijn vaak meerdere ideeën of producten samengevoegd in een nieuwe combinatie waardoor het unieke oplossing is geworden voor een situatie. Gebruik daarom jouw slechte idee als verzamelpunt voor meerdere ideeën die gaan over de situatie die je wilt aanpakken. En kijk dan welke combinaties te maken zijn, waardoor je het idee kunt verbeteren.

Succes!

Ik wens jullie een prachtig nieuwjaar waarin jullie allemaal gaan starten met het introduceren van je slechtste ideeën ooit, om zo samen met je collega’s te werken aan het beste idee ooit! Wil je nu in het nieuwe jaar ook leren hoe je vervolgens dit idee verder ontwikkeld binnen je organisatie? Of hoe je erachter komt wat de klant werkelijk wilt?

Start dan het nieuwe jaar met mijn Innovatie Bootcamp op 20 februari !

Tijdens deze training leer ik je in 6 stappen hoe je kunt innoveren binnen jouw bedrijf en welke methodieken je daarvoor kunt gebruiken. Van opdracht omschrijven, voorwaarden creëren en problemen onderzoeken tot ideeën genereren, toetsen en opschalen. Een dag waarin we aan de slag gaan met verschillende oefeningen en theorieën die je leren hoe je effectief kunt innoveren binnen je organisatie. Er zijn nog een paar plekjes beschikbaar, dus wil je er ook bij zijn 20 februari,  Bestel Tickets